چطور آیلتس تدریس کنم و استاد آیلتس حرفه ای شوم؟

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای)

چطور آیلتس تدریس کنم و استاد آیلتس حرفه ای شوم؟

 

ielts methodology

 

بییشتر اساتید زبان انگلیسی که تا به حال آیلتس تدریس نکرده اند اغلب با شنیدن اسم آیلتس دچار سردرگمی و ترس میشوند!

من در اینجا سعی دارم راهکارهایی در جهت تربیت استاد آیلتس به زبان ساده ارائه دهم و تجربیات تدریس آیلتس برای حدود 16 سال متوالی را در اختیار اساتید زبان مبتدی در آموزش آیلتس قرار دهم. پس اگر قصد کسب در آمد و آموزش آیلتس بصورت صحیح و حرفه ای دارید لطفا این مقاله روش تدریس آزمون آیلتس را تمام و کمال مطالعه نمایید. 

ویدیو نمونه کلاس آیلتس دکتر آرین کریمی و آشنایی با سوالات و فرمت تست آیلتس

بیشتر اساتید زبان انگلیسی به آیلتس بصورت یک آزمون تکنیکی خیلی مشکل نگاه میکنند و حتی جرعت نزدیک شدن به آیلتس را هم ندارند و به سادگی به تدریس زبان جنرال و مکالمه زبان ادامه میدهند ولی اگر قصد دارید در این شاخه بصورت تخصصی ورود نمایید تا ابتدا خود را برای شرکت در آزمون رسمی آیلتس آماده سازید چرا که شما برای تدریس آیلتس نیاز دارید حداقل نمره 7 در آزمون آیلتس آکادمیک را کسب نمایید و به این صورت برای خود اعتباری در تدریس آیلتس کسب نمایید و برای متقاضیان شرکت در آزمون آیلتس استادی قابل اتکا باشید. البته این نکته کامل درست است که آزمون آیلتس امتحانی کاملا تکنیکی است که متقاضیان مهاجرت یا تحصیل در کشورهای اروپایی استرالیا آمریکا انگلستان و دیگر کشورهای انگلیسی زبان را بطور دقیق سنجش میکند و نمره ای بین صفر تا 9 به آنها میدهد بصورتی که تنها داشتن دانش زبانی خوب و دانستن لغات مشکل و استراکچرهای پیچیده چاره ساز نخواهد بود و در واقع انگلیسی را بصورت عملی در بخشهای رایتینگ ریدینگ لیستنینگ و مکالمه میسنجد.

اما با یادگیری و آموزش نکات و مهارتهای آیلتس و متد های ویژه آیلتس شما میتوانید به دانشجویان آیلتس خود در آمادگی برای آزمون آیلتس کمک شایانی بکنید و به زبان آموز آیلتس کمک کنید که نمره مورد نیاز در آیلتس را به راحتی کسب نماید. و همزمان تجربه خود را در آموزش آیلتس و سطح زبان خود را ارتقاء دهید. همچنین به خاطر داشته باشید که اساتید آیلتس در آمد بسیار بالاتری نسبت به اساتید زبان و مکالمه و انگلیسی جنرال دارند که این خود انگیزه خوبی برای رشد فردی است.

 

حال سوال این است که چطور شروع کنم و آیلتس درس بدهم؟

 

قدم 1 در آموزش آیلتس : به دانشجو آیلتس نشان دهید که با چه نوع آزمونی مواجه خواهد شد.

 

در ابتدا دوره آموزشی آیلتس برای آشنایی متقاضی آیلتس با آزمون آیلتس با یک تست آیلتس تمرینی شروع به تمرین کنید.

این روش آموزش آیلتس فرمت تست آیلتس و میزان پیچیدگی آیلتس را به دانشجو آیلتس نشان خواهد داد و همچنین به دانشجو آیلتس نشان خواهد داد که تا چه حد مطالعه برای آمادگی آزمون آیلتس جدی است و چطور باید تا شب امتحان آیلتس مطالعه نمایند و وقت کافی برای مطالعه نکات آیلتس اختصاص دهند.

شما باید به دانشجو بفهمانید که آمادگی آیلتس با پیاده روی در پارک و کارهای تفریحی و دیدن فیلم به زبان انگلیسی و … امکان پذیر نیست و کار جدی تر از این حرف هاست. و اگر واقعا مصمم به کسب نمره آیلتس دلخواه هستند باید تمام تلاش و وقت خود را در این مهم هزینه کنند.

همچنین شما باید به دانشجو آیلتس خود فید بک صحیح و صادقانه از میزان پیشرفت وی بدهید و از دادن امید واهی به دانشجو بپرهیزید.

اگر متقاضی دوره فشرده آیلتس از نظر سطح زبانی در سطح مقدماتی است به او قول گرفتن نمره 6.5 در اولین دفعه شرکت در آزمون رسمی آیلتس را ندهید. اگزمینرهای آیلتس اغلب اقرار میدارند که یک دانشجو با تلاش کافی در شش ماه از سطح مقدماتی به نمره حدود 5 خواهد رسید.

 

قدم 2 در آموزش آیلتس: بر روی نقاط ضعف دانشجو متمرکز شوید مثلا مهارتی که او بیشترین ضعف را در آن بخش آیلتس دارد.

 

به از انجام یک آزمون تمرینی، شما و خود متقاضی آیلتس دید و شناخت کافی نسبت به نقاط ضعف دانشجو پیدا خواهید کرد.

 

آزمون آیلتس به چهار بخش کوچکتر تقسیم شده است : Reading, speaking, Listening and Writing.

 

با وجودی که شما باید بر روی تمام قسمتهای آزمون آیلتس بصورت تقریبا همزمان کار کنید بر روی بخشهایی از آیلتس که دانشجو بیشترین مشکل را دارد متمرکز شوید و تمارین بیشتری در آن بخشها به دانشجو بدهید. اگر دانشجو آیلتس خیلی مبتدی است مشکلی نیست از ابتدا و با نوشتن جملات ساده به مشکل سعی کنید اشکالات گرامری وی را برطرف سازید. نیازی نیست از قدمهای اول دانشجو را وادار کنید که مقاله آیلتس بنویسد.

 

قدم 3 در آموزش آیلتس : ساختار آیلتس، ساختار، ساختار!

 

یکی از مهمترین نکات آیلتس این است که فرمت تستهای آیلتس اغلب یکسان است با وجودی که رفته رفته مشکلتر میشوند. در بخش رایتینگ آیلتس مطمئن شوید که آیلتس آموز تمامی بخشهای لازم در مقاله آیلتس را در کار خود دارند مثل : جمله موضوع اید های حمایت کنند و همچنین پاراگرافهای خود شکل گرفته و جمله جمع بندی و نتیجه گیری.

به یاد داشته باشید که یادگیری فرمت رایتینگ آیلتس نصف راه در کسب نمره خوب آیلتس است.

در آموزش رایتینگ آیلتس یکی از تمرینهای متداول نوشتن یک مقاله کوچک است. در این نوع مقاله تمرکز بیشتر بر روی یادگیری استراکچرهای درست و پیچیده است نه محتوای کلی مقاله آیلتس.

دانشجو آیلتس در این مرحله از یادگیری باید ابتدا یک مقدمه خوب برای مقاله خود بنویسد و سپس پارگرافهای بادی و در نهایت پاراگراف نتیجه گیری . این تمرین میتواند در انتهای هر جلسه انجام گیرید و با تصحیح رایتینگ دانشجو توسط استاد آیلتس خود پایان پذیرد.

 

قدم 4 در آموزش آیلتس: زمانبندی در آزمون آیلتس همه چیز است!

 

پس از آمادگی اولیه کافی آیلتس آموز باید یاد بگیرد که چطور در زمان مناسب کار را به اتمام برساند. همچنان که سوالات در بخش ریدینگ مشکل تر میشوند دانشجو باید زمان بیشتری را برای هر سوال صرف نماید. به عنوان مثال بخش ریدینگ سه متن دارد که برخی از متنهای سختر از متنهای دیگر هستند البته بستگی به دانش قبلی و رشته تحصیلی دانشجو میتواند برای آیتلس آموزان مختلف این امر متفاوت باشد مثلا ممکن است ریدینگ اول در خصوص مطالب پزشکی باشد که برای یک دانشجوی مهندسی خیلی سختر از متن های بعدی که احتمالا اطلاعات قبلی درباره آنها دارد باشد . بنابراین نمیتوان یک نسخه را برای همه دانشجویان کپی کرد.

 

قدم 5 در آموزش آیلتس : قانون PPP – Plan, Produce, Proof

 

سه کلید طلایی در بخش رایتینگ آیلتس پلن کردن کار ، نوشتن و تولید جملات و تصحیح آنهاست.

متقاضی آیلتس باید متوجه شود که چقدر نوشتن استراکچرهای خوب و حرفه ای در کسب نمره بالا در رایتینگ آیلتس نقش دارد.

با ریختن پلن و فرمت خوب برای مقاله آیلتس دانشجو ریسک نوشتن هر لغتی که به ذهنش میرسد را پایین می آورد و سعی میکند با پیروی از فرمت آموزش دیده که در نقشه رایتینگ خود آورده به موضوع بپردازد.

خواندن مقاله و تصحیح آن توسط خود دانشجو به وی می آموزد که چطور اشتباهات احمقانه خود را بشناسد و صحیح کند. مانند مشکلات پیش پا افتاده گرامری یا اسپلینگ و دیکته لغات و به این ترتیب نمره کمتری را از دست دهد.

 

قدم 6 در آموزش آیلتس : نکات و تریکهای بخش شنیداری و لیستنینگ آیلتس

 

در واقع نکاتی برای تقلب کردن و … وجود ندارد ولی میتوان در این بخش هم با آموزش مهارتهای لازم دانشجو را برای تست لیستنینگ آیلتس آماده کرد.

داوطلب آیلتس با نگاهی از پیش به سوالات در فرصتهایی که مثال خوانده میشود و دیگر فرصتهای داده شده میتواند خود را از پیش برای جوابدهی به سوالات آماده سازد. و از موضوع هر بخش در لیستنینگ آیلتس آگاه شود و با لغات احتمالی که با آنها مواجه خواهد شد آشنا شود. این کار باعث میشود تا مهارت پیش بینی دانشجو بهبود یابد. همچنین با تمرین لیستنینگ دانشجو آیلتس یاد میگیرد چطور کلماتی که به درستی تلفظ نمیشوند را متوجه شود ( منظور لغاتی هستند که به هم لینک میشوند و نیتیو زبان انگلیسی بصورت چسبیده به هم تلفظ میکند). یا مثلا زمانی که یک روز یا تاریخ یا لوکیشن توسط گوینده اصلاح میشود. مثلا گوینده میگوید ما همدیگر را در روز چهارشنبه ملاقات خواهیم کرد ولی پس از چند لحظه آنرا اصلاح میکند و روز دیگری را میگوید. بنابراین هر گاه اطلاعاتی از این قبیل را شنیدین باید منتظر اصلاحیه آن باشید.

 

قدم 7 در آموزش آیلتس : بخش اسپیکینگ یعنی مکالمه در آیلتس

 

این بخشی است که متقاضی آیلتس کمترین توجه را به آن میکند و فکر میکند نیازی به کلاس آیلتس برای این بخش ندارد ولی چنین نیست. و این موضوع را پس از شرکت در آزمون رسمی آیلتس و زمانی که نتواند نمره مطلوب در این بخش را کسب کند متوجه میشود.

در بخش اول اسپیکینگ آیلتس مصاحبه شوند آیلتس باید بیشترین اطلاعات را در جواب سوالات مصاحبه کننده آیلتس ارائه دهد. این بخش فرصتی برای اینترویو شونده هست تا توانایی و مهارت خود در بخش مکالمه را با استفاده از لغات و اصطلاحات متنوع و جملات پیچیده به رخ بکشد.

 

مثال :

Bad Example

Examiner: Where do you come from?

Student: Melbourne.

Good Example

Examiner: Where do you come from?

Student: Well, I originally come from Melbourne, Australia, which is the capital of the state of Victoria. It is home to a population of 3,000,000 citizens and is home to a number of well-known sporting events.

 

حتی در جواب سوالات کوتاه مصاحبه شونده آیلتس باید جوابی بلند و کامل دهد.

 

Bad Example

Examiner: Do you have a part-time job?

Student: Nope.

Good Example

Examiner: Do you have a part-time job?

Student: No, but I used to help my uncle at his seafood restaurant during school holidays. It was quite busy and I used to have to show guests to their tables.

 

قدم 8 در آموزش آیلتس: Skim and scan

 

در بخش ریدینگ آیلتس زمانبندی نقش بزرگی را ایفا میکند به گونه ای که اگر شرکت کننده آزمون آیلتس زمان را از دست دهد در انتها با این مشکل مواجه میشود که هنوز یک متن و 13 سوال پاسخ داده نشده دارد و فقط 5 دقیقه زمان باقی مانده است. در این راستا بهترین روش برای سیو زمان استفاده از تکنیکهای اسکنینگ و اسکیمینگ است.

این دو مهارت در واقع به دنبال اطلاعاتی خاص نظیر تاریخ ، ایده ، نقل قول و … است . به گونه ای که شرکت کننده آزمون آیلتس باید نگاهی سریع به سوالات داده شده بیندازند و سپس در متن به دنبال لغات کلیدی مرتبط بگردند و سپس به سوالات برگردند و گزینه صحیح را بر اساس اطلاعات موجود در متن که غالبا با کلمات مترادف در متن یافت میشوند انتخاب نمایند. اگر آیلتس آموز متن داده شده را لغت به لغت بخواند هرگز خواهد توانست این بخش را در زمان مکفی به پایان برساند. بنابراین این دو مهارت آیلتس لازم و ضروری هستند برای کسب نمره خوب در بخش خواندن آیلتس.

 

قدم 9 در آموزش آیلتس : تمرین ، تمرین و تمرین!

 

آخرین نکته در آمادگی آیلتس تمرین مستمر و بی وقفه است و اختصاص داده زمان کافی برای آن . آیلتس آموزان با دیدن فیلمهای آموزشی خوب میتوانند با گرامر آیلتس و لغات پرکاربرد آیلتس و فرمت تست آیلتس به خوبی آشنا شوند و با گوش دادن منابع آیلتس متنوع با لهجه های مختلف به خوبی آشنا شوند و همچنین گوش دادن اخبار انگلیسی هم نقش مهمی در این راستا بازی میکند مخصوصا به لهجه بریتیش. خواندن اخبار و مقالات علمی هم به درک مطلب دانشجو آیلتس کمک بسیاری خواهد کرد.

 

خوب من تا اینجا 9 نکته مهم که شما میتوانید به عنوان استاد آیلتس به زبان آموز آیلتس خود انتقال دهید را بیان کردم. بنابراین دلیلی ندارد که شما نتوانید دانشجو آیلتس خود را برای آزمون واقعی آیلتس آماده سازید و علاوه بر آن خود را برای کسب نمره هر چه بیشتر از آیلتس آماده نکنید.

 

اگر شما هم نکاتی به ذهنتان میرسد یا سوالی در این زمینه دارید لطفا در بخش نظرات در زیر مقاله ثبت بفرمایید تا به شما پاسخ داده شود. منتظر سوالات نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستم. اگر از این مقاله لذت برده اید لطفا لینک زیر را برای دوستان خود ارسال فرمایید.

 

 

نکات مهم دیگر در آموزش و تدریس آیلتس

 

1 : آشنایی کامل با انواع و اقسام سوالات در بخشهای مختلف آیلتس :

 

اگر شغل شما تدریس آیلتس است باید خودتان شناخت کافی نسبت به آزمون آیلتس داشته باشید و در این راه آشنایی کلی کافی نیست . باید تک تک بخشهای آیلتس و انواع سوالات را به خوبی بشناسید و حتی بدانید این سوالات بر چه اساس و با چه روشی طراحی شده اند تا بتوانید دیدی درست و کامل به آیلتس آموزان خود بدهید. در مصاحباتی که برای جذب مدرس آیلتس با هزاران استاد آیلتس داشته ام دریافتم که اکثرا دید کامل و جامعی از آزمون آیلتس ندارند و فقط کلیات را بصورت دست و پا شکسته میدانند و انتظار دارند که متقاضیان آیلتس که حداقل چندین بار در آزمون رسمی آیلتس شرکت کرده اند متوجه این امر نشوند. که محال است!

شما با گوگل کردن و تحقیق فعالانه در مورد آیلتس میتواند به سادگی به دیدی درست از آزمون آیلتس برسید. خواندن مقالات آیلتس مخصوصا مقالات روش تدریس آیلتس کار سختی نیست و به شما کمک زیادی در آموزش آیلتس به روش صحیح خواهد کرد ولی با این کار شما با اعتماد به نفس کافی به تدریس حرفه ای آیلتس مشغول خواهید شد و تعداد دانشجویان موفق آیلتس شما بصورت چشمگیری افزایش خواهد یافت . شرکت در دوره تربیت مدرس آیلتس هم میتواند ایده خوبی برای سرعت بخشید به آمادگی شما برای تدریس آیلتس باشد. مطالعه و آنالیز کردن کتب آموزشی آیلتس هم ایده خوبی است ولی وقت گیر است و شما باید علاوه بر مطالعه خلاصه نویسی کنید و مطالب را بصورت خلاصه در قالب یک جزوه آیلتس به دانشجو آیلتس ارائه دهید و انتظار نداشته باشید متقاضی آیلتس شما که فقط 3 ماه وقت دارد تا برای آیلتس آماده شود 30 جلد کتاب آیتلس را بخواند. در واقع این وظیفه یک استاد آیلتس است که این کار را برای دانشجو انجام دهد و نکات آیتلس را استخراج و بصورت خلاصه در اختیار آیتلس آموزان خود قرار دهد.

 

2 : دانشجویان آیلتس همیشه عجله دارند:

 

یعنی همیشه میخواهند در زمان یک ماه الی شش ماه بالاترین نمره آیلتس را کسب نمایند ولی اصلا آگاهی ندارند که امکان پذیر هست یا خیر. ولی شما نباید به خاطر عجله دانشجو آیلتس از این شاخه به آن شاخه بپرید و مطالب را به صورت جسته و گریخته به دانشجو ارائه دهید و بدون اینکه مطمئن شوید که مطالب قبلی را به خوبی فرا گرفته به مطلب بعدی بروید چرا که در انتهای دوره آیلتس این شما هستید که محکوم میشوید و آیتلس آموز ادعا خواهد کرد که من هر آنچه شما گفتین را انجام دادم و هیچ نتیجه ای از این دوره آیلتس بدست نخواهد آمد.

 

3 : لغات آیلتس باید در متون آیلتس و در جمله یادگرفته شوند

 

بنابراین هیچ وقتی را برای حفظ کردن لغات آیتلس هدر ندهید. به جای آن سعی کنید دانشجو آیلتس را وادار نمایید تا با متن های آیلتس درگیر شود و در بخشهای مختلف با لغات و گرامر آیلتس آشنا شود. دادن لیست بلند بالای لغت یا معرفی کتب قطور لغت برای آمادگی آیلتس کاری عبث و بیهوده خواهد بود. در عوض دانشجویان آیلتس خود را تشویق نمایید که مترادف و متضاد لغاتی را که در متن های آیلتس میبینند را به خوبی فرا گیرند و در بخش رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس از آنها نهایت استفاده را بکنند تا نهادینه شوند.

 

4: تمرین معجزه میکند شعاری غلط و ادعایی کذب است

 

درست که تمرین معجزه میکنه ولی زمانی که اطلاعات و نکات آیلتس مورد نیاز از پیش به آیلتس آموز داده شده باشه . برخی از اساتید آیلتس به دانشجو میگویند برو تست بزن خودش درست میشه که به نظر خنده دار میآد.

سخن آخر : یک استاد آیلتس خوب باید به تعداد لیوان هایی که آب میخورد کتاب و مقاله مرتبط به آیلتس و روش تدریس آیلتس بخواند تا فقط آشنایی اولیه با آزمون نداشته باشد و آیلتس را با عمق بیشتری بشناسد و از مشکلات متقاضیان آیلتس آگاه باشد و بصورت حرفه ای و تخصصی به آموزش آیلتس با اعتماد به نفس بالا بپردازد و حتی با شرکت در دوره آیلتس ویژه اساتید آیلتس قدرت تدریس آیلتس و زبان انگلیسی خود را بالاتر ببرد و از تجربه اساتید آیلتس با سابقه نهایت استفاده را بکند تا بتواند ره صد ساله را یک شبه برود.